Wat is High Intensity Laser Therapy (HILT)?

Lasertherapie wordt toegepast bij klachten en aandoeningen van spieren, pezen en gewrichten. De laatste jaren is er veel onderzoek geweest naar lasertherapie, die een verbetering liet zien bij diverse klachten en aandoeningen van spieren, pezen en gewrichten. De klachten waar lasertherapie voor in aanmerking komt zijn o.a. pijnklachten door triggerpoints of spierknopen, fibromyalgie, nek- en schouderklachten, artrose, lage rugpijn klachten, knieklachten, tenniselleboog, hielspoor, achillespees aandoeningen, carpaal tunnel syndroom, enz.

Wat is laserlicht?

Laserlicht is niet hetzelfde als natuurlijk licht. Het licht bij de lasertherapie bestaat uit een smalle, niet uitwaaierende straal van slechts één golflengte in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gewone lamp dat een breed spectrum van licht afgeeft en zijn licht naar alle richtingen uitstraalt. Door deze zeer gerichte en constante bundel behoudt het laserlicht zijn kracht en heeft het het vermogen om lichaamsweefsels en spieren diep binnen te dringen.

In mijn praktijk wordt gebruik gemaakt van de High Intensity Laser Opton Pro klasse IV laser en de Chattanooga Klasse III-B laser.

Hoe werkt lasertherapie?

Lasertherapie stimuleert het zelf herstellend vermogen van het lichaam. Eén van de belangrijkste processen welke plaatsvindt is onder andere de toename van de energierijke stof ATP in de lichaamscellen. ATP staat voor adenosine-tri-phosfaat. Deze stof zorgt voor de energie in alle cellen en ook in de spiercellen. Deze energiestof is noodzakelijk voor een goede werking van alle cellen in het lichaam. Hoe meer ATP in een cel beschikbaar is, hoe meer energie een cel heeft en hoe groter het herstel.

Verder verbetert lasertherapie de doorbloeding, stimuleert het lymfesysteem (waardoor afvalstoffen beter uitgescheiden worden), vermindert de zwelling bij ontstekingen, stimuleert de aanmaak van endorfine's (lichaamseigen pijnstillers), versterkt het afweersysteem en werkt ontstekingsremmend. Ook heeft laserlicht invloed op de aanmaak van nieuw bindweefsel, herstelt het de spieren en werkt het zenuw herstellend.

Door al deze eigenschappen vermindert lasertherapie de pijn van spieren, pezen en gewrichten en wordt het herstel gestimuleerd. Veel klachten aan gewrichten, spieren en pezen kunnen met lasertherapie succesvol behandeld worden. Lasertherapie blijkt ook vaak goede resultaten te geven bij chronische klachten waar andere methoden faalden.

Lasertherapie en triggerpoints:

Met name bij triggerpoints of spierknopen is lasertherapie een pijnloze en effectieve behandelingsmethode. Door de bovengenoemde eigenschappen van de lasertherapie worden de triggerpoints of spierknopen geïnactiveerd en worden pijnklachten verminderd.

Men onderscheid twee verschillende vormen van Lasertherapie:

1. High Intensity Laser Therapy (HILT).

High Intensity Laser Therapy (HILT) is een nieuwe methode in de pijnbestrijding. Tot nu toe werd bij lasertherapie vaak de Low Level Laser Therapy (LLLT) of de softlaser (zie hieronder) toegepast. De softlaser is een vorm van lasertherapie die gebruik maakt van laserapparatuur met veel lager vermogen (tot 500 mWatt - klasse III B laser), waarbij geen warmte ontstaat. De High Intensity Laser Therapy maakt gebruik van veel hogere vermogens (tot zo'n 7000 mWatt - klasse IV laser). Deze High Intensity lasers dringen veel dieper de weefsels en spieren in, waardoor het resultaat bij pijnklachten vaak veel beter is. Bij deze High Intensity lasers ontstaat wel warmte. De High Intensity Laser Therapy (HILT) wordt in Nederland nog weinig toegepast. Daarom ben ik blij dat ik wel deze vorm van Lasertherapie kan aanbieden in de pijnbestrijding.

De High Intensity Laser gebruikt in mijn praktijk is de Opton Pro. Deze Opton Pro heeft een vermogen van 7000 mWatt en produceert twee golflengten (810 nm en 980 nm) en dringt tot 5-8 cm de weefsels en spieren in.

Deze High Intensity Laser Therapy (HILT) wordt met succes gebruikt bij:

- Pijnklachten door triggerpoints of spierknopen.

- Achillespees klachten.

- Hielspoor en fasciïtis plantaris.

- Tenniselleboog en golfelleboog.

- Schouder- en nekklachten.

- Hoofdpijn en migraine.

- Slijmbeursontstekingen.

- Slijtage klachten (artrose) van met name knieën en handen.

- Carpaal tunnel syndroom.

2. Low Level Laser Therapy (LLLT).

Bij de Low Level Laser Therapy (LLLT) of softlaser wordt er met minder vermogen gewerkt (tot 500 mWatt) en slechts met één golflengte. Hierdoor dringt het laserlicht minder diep de weefsels in. Deze softlaser wordt in mijn praktijk alleen gebruikt tijdens acupunctuur behandelingen (laseracupunctuur).