Wat zijn Triggerpoint injecties of Wet needling?

Bij Triggerpoint injecties of Wet needling spuit de arts een kleine hoeveelheid lidocaïne in een triggerpoint of spierknoop. Daar hierbij geen local twitch respons wordt opgeroepen, is deze behandeling minder pijnlijk. Bij onderzoek bleek dat Triggerpoint injecties of Wet needling soms effectiever is dan Dry needling. Daarom maak ik steeds vaker gebruik van Triggerpoint injecties of Wet needling in de  behandeling van myofasciale pijnklachten.

Daar fysiotherapeuten geen injecties mogen geven, zult u bij een fysiotherapeut Triggerpoint injecties of Wet needling niet tegenkomen. Als arts mag ik wel injecties geven en maak dus, naast gebruik van Dry needling, ook gebruik van Triggerpoint injecties of Wet needling.

Bij verschillende studies bleek dat Triggerpoint injecties of Wet needling effectiever was dan Dry needling. Als voordeel werd ook genoemd dat een Triggerpoint injecties minder pijnlijk zijn dan Dry needling, doordat er geen local twitch opgewekt hoeft te worden en dat er bij Triggerpoint injecties of Wet needling ook minder napijn is. Patiënten die geen Dry needling kunnen verdragen vanwege deze local twitch, verdragen Triggerpoint injecties of Wet needling vaak veel beter.

Belangrijk is te weten of u:

- Bloedverdunners gebruikt.

- U allergisch bent voor verdovingsmiddelen.

- U zwanger bent.

- Of u ten tijde van de triggerpoint injectie koortsig bent of een antibiotica kuur gebruikt.

Bij bloedverdunners kunt u wel Triggerpoint injecties krijgen, maar moet na de injectie ter hoogte van de injectieplaats gedurende enkele minuten stevige druk uitgeoefend worden. Bij zwangerschap of koorts mogen geen Triggerpoint injecties gegeven worden.

De behandeling door middel van Triggerpoint injecties of Wet needling.

Aan de hand van de plek van de triggerpoint wordt bepaald hoe u op de behandeltafel moet liggen of zitten. Tijdens de Triggerpoint injecties wordt u gevraagd de pijnlijke plek of plekken zo precies mogelijk aan te geven. Deze plek wordt met een stift gemarkeerd. Afhankelijk van uw klachten krijgt u één of meerdere injecties. Het kan zijn dat u tijdens het spuiten een drukkend e/of pijnlijk gevoel krijgt. Soms ontstaat bij het prikken toch een local twitch. Hoewel dit niet noodzakelijk is, is het dan wel zeker dat de injectienaald precies op een triggerpoint of spierknoop zit.

Wetenschappelijk onderzoek Triggerpoint injecties of Wet needling.