Hielspoor, fasciïtis plantaris en triggerpoints.

Hielspoor en fasciïtis plantaris - Roden. Hielspoor en fasciïtis plantaris (peesblad ontsteking) worden vaak door elkaar gebruikt, hoewel ze wel verschillend qua ziektebeeld zijn. Maar beide geven pijn onder de hak of voetzool. Als behandeling voor hielspoor is Shockwave therapie (ESWT) het meest bekend geworden. Maar Dry needling / Wet needling of Triggerpoints injecties, evenals High Intensity Laser Therapy zijn eveneens van belang in de behandeling van een hielspoor of peesblad ontsteking.

Wat is een heilspoor en wat is een fasciïtis plantaris (peesblad ontsteking).

In Nederland zouden 110.000 mensen last hebben van pijn onder de voet door hielspoor of fasciïtis plantaris. Onder de voet loopt een peesblad van de hak naar de voorvoet. Dit wordt de fascia plantaris genoemd en ondersteund de voet.

Dit peesblad kan geïrriteerd en ontstoken raken, hetgeen fasciïtis plantaris (peesblad ontsteking) genoemd wordt. Door allerlei oorzaken, zoals overbelasting, kunnen er scheurtjes in het peesblad komen. Dit geeft lichte ontstekingsreacties, welke in principe bedoeld zijn om het peesblad weer te herstellen. Maar deze ontstekingsreacties kunnen aanblijven en veel pijnklachten onder de voet veroorzaken.

Ook een verkeerd looppatroon, te intensieve belasting (b.v. door sporten), verkeerd schoeisel en langdurig staan (m.n. bij overgewicht) kunnen scheurtjes in het peesblad doen ontstaan.

Een hielspoor is een uitstekend botaangroei van het hielbeen. Ook dit ontstaat door overbelasting. Dit bot uitsteeksel drukt tegen omringende weefsels, waardoor dit geïrriteerd raakt. Bij hielspoor heb je dus een botaangroei, wat bij een fasciïtis plantaris niet aanwezig is.

Symptomen hielspoor en fasciïtis plantaris:

De symptomen van hielspoor en fasciïtis plantaris zijn pijn in de hiel. De pijn is vooral 's morgens aanwezig en de eerste looppassen zijn vaak erg pijnlijk. Na een paar minuten gelopen te hebben, zakt de pijn weer af. Na extra inspanning neemt de pijn vaak toe.

Triggerpoints kuitspieren:

Een andere oorzaak van pijn in de hiel kunnen ook triggerpoints in de kuitspieren zijn. Triggerpoints in de kuitspieren stralen vaak uit naar de hiel ( zie onderstaande figuur).

Deze triggerpoints in de kuitspieren geven niet alleen pijn ook onder de voet, maar verkorten ook de kuitspieren, waardoor er meer trekkracht op de achillespees ontstaat en er tevens een verkeerd looppatroon ontstaat.

In de behandeling van een hielspoor of fasciïtis plantaris moet men daarom rekening houden met triggerpoints in kuitspieren. Wanneer hier geen rekening mee gehouden wordt, zal elke andere behandeling minder succes hebben.

Zie voor de uitleg triggerpoints:

Behandeling hielspoor os fasciïtis plantaris.

- Bij 90% van de patiënten zijn na 10 maanden (ook zonder behandeling) de klachten verdwenen of fors verminderd.

- Goede schoenen, vooral die schoenen waarbij de voet goed afrolt.

- Gel zooltjes kunnen wat verlichting geven, maar zijn vaak onvoldoende om van alle klachten af te komen.

Afvallen, omdat mensen met overgewicht hebben sneller last last hebben van een hielspoor.

- Uw voet over een koude of bevroren fles water rollen gedurende 20 minuten is een effectieve behandeling. U kunt dat 3-4 maal per dag doen.

- Oefeningen: rekoefeningen van de kuitspieren verminderen vaak de pijn. Ook kunnen rekoefeningen van belang zijn om de triggerpoints in de kuitspieren te inactiveren.

In mijn praktijk worden hielspoor en fasciïtis plantaris behandeld d.m.v. de Gecombineerde pijnbehandeling. Deze Gecombineerde pijnbehandeling bestaat uit:

Een zeer effectieve methode in de pijnbestrijding hielspoor en fasciïtis plantaris is de Shockwave therapie of ESWT. Het is een behandelingsmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van schokgolven om de pijn bij hielspoor en fasciïtis plantaris te verminderen en de ontstekingsverschijnselen tegen te gaan. Shockwave therapie kan na 3-5 behandelingen een duidelijke verbetering geven.

Shockwave therapie zorgt voor een verbeterde doorbloeding en verhoogt de stofwisseling van weefsels. De fysiologische genezing wordt gestimuleerd. Eventueel aanwezige verkalking worden weker ten gevolge van de schokgolven.

Bij onderzoek bleek dat de combinatie Shockwave therapie en Lasertherapie (High Intensity Laser Therapy) nog betere resultaten gaf dan alleen Shockwave therapie.

High Intensity Laser Therapy is eveneens een uitstekende behandelingsmethode bij hielspoor, waarbij weefsels behandeld worden met laserlicht. High Intensity Laser Therapy wordt aangewend om de genezing te versnellen, de kwaliteit en elasticiteit van het herstellende weefsel te verbeteren, ontstekingsreacties te verminderen en pijn te bestrijden. Daarnaast bevordert het laserlicht de doorbloeding in de weefsels. Dankzij deze eigenschappen heeft High Intensity Laser Therapy een gunstige uitwerking op klachten van een hielspoor of een fasciïtis plantaris. De combinatie High Intensity Laser Therapy en Shockwave therapie geeft vaak snel resultaat bij een hielspoor.

Dry needling is een behandeling, welke zich kenmerkt door het inbrengen van een acupunctuurnaald op specifieke plaatsen ter hoogte van een triggerpoint, met als doel het inactiveren van triggerpoints in de kuitspieren en daardoor het verlichten van de pijn die de triggerpoints veroorzaken. Naast verlichting van pijn onder de voet, wordt de spierlengte van de kuitspieren weer groter na Dry needling, waardoor de trekkracht op de achillespees verminderd.

Triggerpoints injecties of Wet needling.

Om de directe pijn te verminderen, kan men de ooracupunctuur toepassen en een aantal verblijfnaaldjes in het oor inbrengen. Dit vermindert de pijn van de hielspoor of fasciïtis plantaris.

Ook met de microstroom therapie is aangetoond dat triggerpoints hiermee geïnactiveerd kunnen worden en kan de positieve uitwerking van Dry needling versterken.

Naast de bovengenoemde behandelingen, wordt er natuurlijk ook gekeken waardoor de hielspoor of peesblad ontsteking ontstond, hoe uw houding is, hoe de stand van uw knieën en voeten zijn en wat u kunt doen om de klachten te voorkomen.

Ook krijgt u een aantal rek - en krachtoefeningen om thuis aan uw klachten te werken (HuisWerk Oefeningen - HWO). Hiervoor maak ik gebruik van een speciaal programma met de mogelijkheid om de patiënten de oefeningen per e-mail toe te zenden inclusief een video van de oefeningen zelf. De patiënt kan via zijn PC, tablet of smartphone de oefeningen bekijken.