Wat is Microstroomtherapie (PENS)?

Wat is PENS?

Percutane elektrische zenuwstimulatie (PENS) is een behandelmethode die wordt toegepast bij chronische pijn. Deze methode betekent een aanzienlijke vooruitgang bij de bestrijding van pijn. Percutane elektrische zenuwstimulatie is een behandelmethode ter verlichting van chronische pijn. Voorbeelden hiervan zijn chronische pijn in de onderrug, aangezichtspijn, gewrichtspijn, pijn na gordelroos (herpes zoster), pijn als gevolg van neurologische problemen, enz.

Werking van percutane elektrische zenuwstimulatie:

Bij percutane elektrische zenuwstimulatie worden de zenuwen gestimuleerd, om zo veranderingen aan te brengen in de elektrische pijnsignalen die ze uitzenden, met als gevolg dat de pijn wordt verlicht. Bij deze behandeling worden naaldelektroden tot op een diepte van één à drie centimeter (of meer) in de huid en spieren van het pijnlijke lichaamsdeel ingebracht. Ze moeten zich dicht bij het uiteinde van de zenuwen bevinden. Gedurende 20 minuten wordt een afgemeten hoeveelheid elektrische stroom door de elektroden geleid. Aangezien de naalden door de huid heen worden ingebracht, worden de uiteinden van de zenuwen in de zachte weefsels en de spieren op deze manier rechtstreeks van elektrische prikkels voorzien.

Resultaten en voordelen van percutane elektrische zenuwstimulatie:

Het is gebleken dat percutane elektrische zenuwstimulatie verlichting kan brengen bij mensen die langdurig aan pijn lijden. Waarschijnlijk worden de normale pijnsignalen verstoord, zodat deze de hersenen niet bereiken.