Tenniselleboog en triggerpoints.

Tenniselleboog en triggerpoints - Roden. Tenniselleboog (epicondylitis lateralis) is een peesaandoening (tendinopathie) van de vinger- en polsstrekkers. Het betreft de pezen die aanhechten aan de epicondylus lateralis van het opperarmbeen (humerus). Deze pezen zijn de uiteinden van de vinger- en polsstrekkers  van de onderarm. Vroeger werd er van uit gegaan dat er ontstekingsstofjes aanwezig waren. Maar er blijkt niet direct sprake te zijn van een ontsteking.

Oorzaak tenniselleboog:

De oorzaak van een tenniselleboog is overbelasting van de pezen/spieren van de strekkers (extensoren) van de pols. Dit kan gebeuren door langdurige overbelasting, vaak kleine repeterende bewegingen, waarbij de spier langdurig teveel belast wordt. Door langdurige trekkrachten ontstaan er degeneratieve afwijkingen in de pees met name ter hoogte van de bot-pees overgang. Er komt steeds meer bewijs dat dit soort klachten mede veroorzaakt worden door triggerpoints of spierknopen. Deze triggerpoints of spierknopen verkorten een spier, waardoor er meer trekkrachten in de pees ontstaan.

Zie voor de uitleg triggerpoints:

Symptomen tenniselleboog of epicondylitis lateralis:

- pijn aan de laterale zijde (“buitenkant”) van de elleboog, soms uitstralend naar onderarm, pols en hand.

- drukpijn ter hoogte van de epicondylus lateralis van het opperarmbeen.

- pijn bij volledig strekken van de elleboog.

- pijn bij strekken van de pols tegen weerstand.

Behandeling tenniselleboog of epicondylitis lateralis:

In mijn praktijk wordt een tenniselleboog behandeld d.m.v. de "Gecombineerde pijnbehandeling". Deze "Gecombineerde pijnbehandeling" houdt in:

Een zeer effectieve methode in de pijnbestrijding bij een tenniselleboog is de Shockwave Therapie of ESWT. Het is een behandelingsmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van schokgolven om de pijn bij een tenniselleboog te verminderen en de ontstekingsverschijnselen tegen te gaan. Shockwave therapie kan na 3-5 behandelingen een duidelijke verbetering geven.

Shockwave therapie zorgt voor een verbeterde doorbloeding en verhoogt de stofwisseling van weefsels. De fysiologische genezing wordt gestimuleerd.

Bij onderzoek bleek dat de combinatie Shockwave therapie en Lasertherapie (High Intensity Laser Therapy) nog betere resultaten gaf dan alleen Shockwave therapie.

High Intensity Laser Therapy:

High Intensity Laser Therapy is een behandelingsmethode waarbij weefsels behandeld worden met laserlicht. High Intensity Laser Therapy wordt aangewend om de genezing te versnellen, de kwaliteit en elasticiteit van het herstellende weefsel te verbeteren, ontstekingsreacties te verminderen en pijn te bestrijden. Daarnaast bevordert het laserlicht de doorbloeding in de weefsels. Dankzij deze eigenschappen heeft High Intensity Laser Therapy een gunstige uitwerking op klachten van een tenniselleboog

De combinatie High Intensity Laser Therapy en Shockwave therapie geeft vaak snel resultaat bij een tenniselleboog.

Dry needling is een behandeling, welke zich kenmerkt door het inbrengen van een acupunctuurnaald op specifieke plaatsen ter hoogte van een  triggerpoint, met als doel het inactiveren van triggerpoints in de strekkers van de pols en daardoor het verlichten van de pijn die de triggerpoints veroorzaken.

Triggerpoints injecties of Wet needling.

Om de directe pijn te verminderen, kan men de ooracupunctuur toepassen en een aantal verblijfnaaldjes in het oor inbrengen. Dit moet de pijn van de tenniselleboog verlichten.

Ook met de microstroom therapie is aangetoond dat triggerpoints hiermee geïnactiveerd kunnen worden.

Naast de bovengenoemde behandelingen, wordt er natuurlijk ook gekeken waardoor de tenniselleboog ontstond, hoe uw houding is en wat u kunt doen om de klachten te voorkomen.

Ook krijgt u een aantal rek - en krachtoefeningen om thuis aan uw klachten te werken (HuisWerk Oefeningen - HWO). Hiervoor maak ik gebruik van een speciaal programma met de mogelijkheid om de patiënten de oefeningen per e-mail toe te zenden inclusief een video van de oefeningen zelf. De patiënt kan via zijn PC, tablet of smartphone de oefeningen bekijken.